2017-09-15 @ 20:30:00 / Vardag

Regn, åska och en festival

Förlåt för kassa bilder! Ville ta med mig min kamera men gjorde inte det pga regnet. :((
 
Nu har jag upplevt monsoonsäsongen som vi är inne i. Det har faktiskt varit jättebra väder hittills med bara några enstaka störtskurar och åska. Men, med start igår började jag fatta hur regnperioden egentligen ser ut! ;) Heeela dagen igår regnade och åskade det. På morgonen var det strömavbrott då åskan hade slagit ut elen. Natten till idag vaknade jag klockan 03:00 av öronbedövande muller och blixtarna lyste upp rummet trots att jag hade gardinerna ihopdragna. Satan vad rädd jag blev! Idag har det dock inte åskat lika mycket, men det regnade rejält och även denna morgon var det strömavbrott. Planerna var att åka och besöka något vattenfall i Khao Lak men den resan ställde vi snabbt in. 
 
Idag var jag istället till en festival, eller vad jag nu ska kalla det. På thai heter det ปรั ประเพณีวันสารทไทย ภาคใต้ som vi skulle kunna översätta till Traditional Southern Thai Day (eller Sat Thai enligt wikipedia). Vi åkte från Takua Pa till ett ställe som heter Kapong och det tog ca 40 min att åka dit. Där var det alltså en samling där flera communities (typ som kommuner som är delar av distriktet Takua Pa) deltog i en parad. Alla communities har olika speciella kulturer som de skyltar med. Exempelvis hade en community varma källor, en annan hade en speciell blomma, en annan vattenfall osv. Så det startade med presentationer av alla dessa deltagare i paraden och de hade alla byggt en egen slags staty (se ovan). Dessa statyer är med i en tävling där en jury utser vilken staty som är finast. Det var såååå kul att se alla människor så glada och stolta över deras kulturer! Det som var lite störigt var väl att jag var den enda utlänningen där och blev hyfsat utstirrad, hehe. De thailändarna jag pratade med där på festivalen var dock jätteglada över att jag var där och de ville berätta så mycket om hur de hade gjort sina statyer osv. Så det var iallafall skönt att inte bli utkastad därifrån! ;) Toy (som jag var där med) och jag gick runt på marknaden som var paradens slutdestination och provsmakade massor av coola traditionella maträtter och köpte med oss färsk frukt.
 
Det har verkligen varit en lyckad och rolig dag. Just när vi var på festivalen slutade det regna och det började igen när vi var hemma i Takua Pa. Borgmästaren sa något i stil med att "de spirituella krafterna har gjort att det inte regnar nu när vi samlats här", så tydligen var det "han där uppe" som gjorde att det slutade regna. Kanske borde någon ta ett snack med honom om att vi vill ha sol någon dag framöver?
 
Sa wai dee kha!



Lämna en kommentar?

Namn:
Spara namn?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/URL:

Kommentar: