2017-09-03 @ 15:10:00 / Vardag

JAG ÄR I THAILAND!

 

 
 
 
Känns så otroligt overkligt att skriva detta... Jag är i Thailand!
 
På fredagen 1/9 hoppade jag på flyget på Arlanda som först tog mig till Moskva och sedan till slutdestinationen Phuket. Resan tog 14 timmar och den gick jättebra! Nu sitter jag här kl.18:31 på hotellet som jag bor på och skriver detta blogginlägg. Jag är i Thailand och gör min sista praktik på socionomprogrammet som är varar i 15 veckor. Min praktik gör jag på en organisation som heter Baan Than Namchai Foundation. Denna organisation bildades för 12 år sedan efter att tsunamin drabbat Thailand och flertalet barn blev utan föräldrar. När organisationen först startades upp var det ca 20 barn som bodde på barnhemmet och idag är det över 100! Organisationen består av ett barnhem, en skola och ett dagis men de samarbetar med många andra aktörer runt om Takua Pa.
 
Idag var min första dag på min praktik, även om den rent formellt startar på måndag enligt universitetet. Dagen började med frukost 07:00 och sedan åkte vi till barnhemmet där jag träffade de flesta av barnen och personalen. Alla människor är verkligen SÅ SNÄLLA och hjälpsamma. Idag var det en mycket speciell dag då organisationen grundades för 12 år sedan. Mellan kl.10 och 11 var det en ceremoni i stora salen och åtta munkar var på besök. Munkarna satt alltså och sade sina böner non-stop i en timme. Jag fick vara med i en ritual där jag gick fram till fyra skålar som stod på golvet, jag satt mig ner, öste tre slevar med ris i en större skål och lade sedan ett ägg i en skål. Förvirrande och lite nervöst då man praktiskt taget gick fram till munkarna (som för övrigt var skitcoola med sina tatueringar) och gjorde denna ritual inför alla i salen. Tänk att göra fel där och förstöra hela deras böneceremoni... haha hade väl varit en bra start på praktiken? ;) 
 
Imorgon kommer jag att bli upphämtad här på hotellet och åka till en pytteliten skola som tydligen ligger inne i djungeln. Ska bli jättespännande då jag antagligen ska lära ut engelska till barnen framöver.
 
I kursen jag läser ingår det att jag ska skriva en loggbok - därför tänkte jag att detta med blogg är ett bra ställe att få det gjort. Vem vet, kanske ni som läser detta tycker det är lite skoj att läsa om mina äventyr här i Thailand? I så fall slår jag två flugor i en smäll! ;)
 
Sa wat dee kha! (eller hej då som vi säger i Sverige)


Postat av: Felicia Karlström

Wooho! :) Ska bli så spännande och följa dig syrran! Kramis! :)

2017-09-03 @ 15:33:35 / http://storasysteralskarmode.blogg.se/

Lämna en kommentar?

Namn:
Spara namn?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/URL:

Kommentar: