2017-09-04 @ 18:36:00 / Vardag

Hundar och spännande frukter


Till vänster är rambutan. I mitten är det longan. Till höger är det mangostan som jag tagit en tugga av, hehe.
 
Idag har jag varit och besökt "skolan i djungeln" där jag antagligen kommer lära ut engelska till ett par klasser på måndagar och tisdagar. Jag pratade med rektorn på skolan och han var väldigt glad över att jag var där. Då skolan är väldigt liten (det går endast 43 elever där) har inte skolan så många lärare och ingen av dem är speciellt bra på engelska. På grund av detta har barnen ingen engelskundervisning vilket märktes då de var osäkra på att säga standardfraser som "How old are you?" och "Where are you from?". Jag hade turen att få hänga med Kru Toy (Kru betyder lärare) runt på skolan så hon kunde översätta det jag sa. Att lära ut engelska är inget som direkt ingår i min socionomutbildning men för dessa barn är det så otroligt viktigt att de lär sig det engelska språket för att kunna ha en chans att kommunicera med turister och få ett jobb i framtiden. Även lärarna på skolan sa att de gärna ville lära sig engelska, vilket är jättekul! Barnen, lärarna, personalen och lokalbefolkningen är väldigt nyfikna på vem jag är och kommer ofta fram för att prata med mig eller frågar någon runt mig ifall de inte kan tala engelska. Blir så chockad över hur artiga alla är, de visar en otrolig respekt vilket är så ovant! Haha! Thailändarna på organisationen ser skandinaver som "högre i rang" än dem själva och nu när jag kommer agera lärare blir jag ännu "högre i rang". Detta är inget som jag direkt uppskattar då det är svårt att få hjälpa till på organisationen. Till exempel får jag gå runt och fråga om jag kan hjälpa till med något, de ger mig inte några direkta uppgifter. Jag får inte heller sitta med personalen eller barnen och äta. De lagar mat åt mig och serverar mig inne i den "fina salen" där jag får sitta ensam eller med min vän Julia som är volontär från Australien. Idag kunde jag smita förbi genom att hänga på Toy in i matsalen där barnen satt och åt. Barnen är så hiiiiiiimla söta som ropar och vinkar åt mig så fort de ser mig, så det var jättekul att äta med alla glada barn. 
 
Idag fick jag testa nya frukter! Toy visade mig sitt hus och på gården hade hon flera fruktträd, bland annat rambutanträd och mangostanträd. Toy kom fram till mig med färsk frukt som hon plockade direkt från trädet... och WOW vad gott det var. Mangostan är min absoluta favorit och jag skulle äta dem framför vilket frukt som helst. Finns mangostan i Sverige? Jag kan inte minnas att jag någonsin sett några, men jag kommer garanterat gå på jakt efter dem när jag är tillbaka i Sverige. Rekommenderas starkt!
 
Oj vad långt inlägget vart! Hehe, det finns så himla mycket att berätta vilket gör det svårt att summera en hel dag i ett inlägg. Jag hoppas det var rolig läsning! Nu ska jag se om jag kan få någon kontakt med föräldrarna via Skype, annars blir det hopp i säng!
 
Sa wat dee kha!



Lämna en kommentar?

Namn:
Spara namn?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/URL:

Kommentar: