2017-09-17 @ 15:09:00 / Vardag

Fästingfäktning & papayajakt

 
Jag startade dagen med att göra ett stort misstag. Varje morgon sprayar jag på mig myggmedel, men det gjorde jag inte idag. Så nu sitter jag här och kliar på tiotalet myggbett. Jag är inte direkt orolig för att få denguefeber men känns lite surt då det ändå finns en risk för dengue här i området jag bor i. Peppar peppar!
 
Idag har vi haft en riktig fajt med fästingarna som vi trodde hunden drog in i klassrummet/kontoret som jag och Toy delar. Vi upptäckte för någon dag sedan att hela klassrummet är ett hem för säkert hundratalet fästingar. SÅ OTROLIGT VIDRIGT! Väggarna i klassrummet är gjorda av halm och lera, just halmen verkar fästingarna älska då de alla sitter där. När de blir sugna på käk vandrar de ner från väggarna och sätter sig på vår stackars hund Namtan. Medicinen som vi gav henne verkar inte heller fungera speciellt bra... Så idag köpte vi två stora flaskor med medel som ska döda allt från myggor till kackerlackor. Efter att ha sprayat hela klassrummet och båda flaskorna var slut hade ca hälften av fästingarna dött. Det gick inte riktigt så bra som vi hade tänkt men nu har vi övertaget (hoppas vi i alla fall) och vi ska spraya en omgång till någon dag framöver. Fortsättning följer!
 
Som ni ser på bilderna ovan hade vi en papayajakt idag på barnhemmet. Toy såg att det var en papaya som var mogen så hon tog en lång pinne och petade ner den. Tyvärr föll papayan ner på taket istället för marken. Såklart kom en liten hjälte och hoppade upp i trädet. Det tog bara några sekunder så var grabben vid taket och hämtade den. Så imorgon blir det nog en fruktstund med färsk papaya! :)
 
För övrigt har jag idag hjälpt till på några lektioner och sedan åkte vi till Khao Lak för att kika i lite affärer och dricka gokaffe. Men hallå!! Solen kom fram idag runt 15-tiden! Det var underbart att äntligen få se solen, så nu håller vi tummarna för att den vill visa sig lite mer ofta så vi slipper regnstormarna.
 
Sa wai dee kha!



Lämna en kommentar?

Namn:
Spara namn?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/URL:

Kommentar: